Uncategorized

لباس فرم ادارات و سازمان ها باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

لباس فرم ادارات و سازمان ها باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

از آن جایی که کارکنان ادارات و سازمان ها باید لباس فرم اداری مخصوصی داشته باشند، در سال های اخیر تقاضا برای خرید لباس فرم ادارات و سازمان ها توسط رؤسای آن ها به شدت افزایش یافته است.

بدون شک لباس فرم اداری ، لباس فرم سازمانی ، لباس فرم مردانه ، لباس فرم زنانه و دیگر لباس فرم ها باید با توجه به شرایط محیطی، کاری و البته آب و هوایی انتخاب شود. نمی توان آن ها را بدون دقت و بدون در نظر گرفتن شرایط خریداری کرد.

قطعا با توجه به شرایط، لباس فرم ادارات، سازمان ها و دیگر اورگان ها باید از خصوصیات خاصی برخوردار بوده و ساختار مناسبی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم خصوصیات لباس فرم ادارات و سازمان ها را برای شما بگوییم.

خصوصیات لباس فرم ادارات و سازمان ها

همانطور که گفته شد لباس فرم ادارات و سازمان ها باید با توجه به شرایط مختلف انتخاب شوند. همچنین باید خصوصیاتی متناسب با شرایط داشته باشند.

شکل

شکل لباس فرم یکی از اصلی ترین خصوصیت هایی است که هر اداره باید با توجه به شرایط آن را انتخاب کند. مثلا لباس فرم آقایان شکلی متفاوت با لباس فرم زنانه خواهد داشت و طبیعی است که یکسان نباشد.

فرم لباس کارگری

در هر سازمانی در ایران باید لباس فرم ادارات و سازمان ها با توجه به جنسیت افراد انتخاب شود. برای مثال لباس فرم زنانه دارای مقنعه و مانتو می باشد و در برخی از موارد جنس ضخیم تری دارد. در حالی که لباس فرم مردانه در برخی سازمان ها کت و شلوار و در برخی پیراهن و شلوار است.

طراحی لباس فرم ادارات

طراحی شکل لباس فرم اداری باید با توجه به نوع و محیط کار انجام شود. برای مثال طراحی لباس فرم سپاه بدون شک از نظر ظاهری با طراحی لباس فرم کارگاهی متفاوت خواهد بود. همین امر باعث می شود که نتوان آن ها را از نظر شکل مانند یکدیگر دانست.

شکل لباس فرم برای خانم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه اندام خانم ها با یکدیگر متفاوت است، باید با توجه به شکل ظاهری خانم ها، لباس فرم طراحی شود. برای مثال برخی از خانم ها اندامی مانند ساعت شنی دارند. در این صورت باید لباس فرم با توجه به باریک بودن اندام آن شخص طراحی شود.

برخی از خانم ها نیز وزن بالایی دارند و چاق هستند. قطعا پوشیدن لباس هایی که برای خانم هایی با اندام لاغر طراحی شده است، برای آن ها سخت خواهد بود. در این زمان باید شرکت و سازمان، لباسی را متناسب با وزن و چاق بودن آن زن طراحی کند.  با این کار آنها هنگام کار اذیت نشده و می توانند با راحتی کار خود را انجام دهند.

البته این تفاوت در اندام ها نیز برای مردان هم دیده می شود. اما بیشترین تفاوت در اندام زن ها می باشد. در نتیجه شکل طراحی لباس فرم برای آقایان از اهمیت پایین تری نسبت به خانم ها برخوردار است.

جنس

جنس لباس فرم نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید گفت یکی از پر اهمیت ترین خصوصیت های لباس فرم اداری و سازمان ها همین جنس می باشد. جنس لباس فرم نیز باید متناسب با شرایط محیطی و آب و هوایی انتخاب شود.

برای مثال لباس فرمی قرار است برای محیط های سرد و برفی طراحی شود ( مانند لباس فرم سپاه در شهر های کوهستانی و مرزی ). بدون شک نازک بودن جنس پارچه این لباس فرم اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود. زیرا نازک بودن جنس لباس فرم استفاده شده در مکان های سرد و برفی باعث می شود تا سرباز و هر شخص دیگری که آن را لباس را بر تن می کند، احساس سرما کند. در نهایت شخص با بیماری سرماخوردگی مواجه شود.

یکی دیگر از عواملی که باید در انتخاب جنس لباس فرم به آن دقت کرد، نوع کار می باشد. برای مثال جنس لباس فرم رانندگان با جنس لباس فرم مدارس متفاوت خواهد بود. رانندگان ( کشتی، قطار، اتوبوس و … ) نیاز به لباس تقریبا خنک دارند که هنگام رانندگی اذیت نشوند. اما در مدارس به دلیل بازیگوشی دانش آموزان و البته امکان سرد بودن هوا، جنس لباس فرم باید به گونه ای باشد که دانش آموز را گرم نگه دارد و احساس سرما نکند.

لباس فرم بانوان در ادارات

رنگ

شاید با خودتان بگویید که رنگ تاثیر زیادی در انتخاب لباس فرم اداری نخواهد داشت. اما باید بگوییم که رنگ نیز یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین خصوصیت های لباس فرم خواهد بود.

برای مثال براق بودن رنگ لباس فرم باعث می شود تا مراجعه کننده به آن توجه کند. در نتیجه حواس پرتی را برای او به ارمغان بیاورد و به قول معروف رشته کلام او گسسته شود.

استفاده از رنگ های روشن برای لباس فرم کارگاهی نیز به دلیل کثیفی و نشان دادن آن، انتخاب مناسبی نخواهد بود و اگر سعی شود در انتخاب و طراحی لباس فرم کارگاهی و لباس فرم مدارس از رنگ های تیره تر استفاده شود، بسیار بهتر خواهد بود.

اگر برخی از لباس های فرم مدارس آمریکا را دیده باشید، متوجه می شوید که در اکثر قسمت های این لباس ها از رنگ تیره استفاده شده است. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از این رنگ، همین نشان دادن کثیفی می باشد.

اندازه

اندازه نیز یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب لباس فرم اداری می باشد. اگر نگاهی به لباس فرم سازمانی و لباس فرم برخی از کار ها بیندازید، متوجه می شوید که استفاده از لباس فرم های بلند، مزیت هایی برای آن ها دارد.

به طور کلی استفاده از لباس فرم های اندازه کوتاه می تواند در برخی از شرایط باعث ناراحتی حال یک زن یا مرد باشد. اگر لباس های فرم آژانس های هواپیمایی را دیده باشید، متوجه می شوید که لباس فرم استفاده شده توسط بانوان آژانس اندازه مناسبی دارد و نه بلند است که مانع راه رفتن آن ها شود و نه کوتاه است که باعث جلب توجه و دید عموم باشد. ( اندازه ای متناسب و متعادل با شرایط کاری دارد )

لباس فرم ادارت – جمع بندی نهایی

بدون شک مطالبی که درباره خصوصیات لباس فرم ادارات و سازمان ها گفته شد، اهمیت بسیار بالایی دارند. اگر به آن ها توجه نشود، ممکن است مشکلاتی را در آینده به وجود بیاورد.

برای مثال استفاده از جنس نامناسب یک لباس فرم کار می تواند آن کارمند را در شرایط سختی قرار دهد و باعث شود تا از فعالیتی که انجام می دهد، لذتی نبرد.

امیدواریم از مطالبی که گفته شد استفاده کنید و با خواندن دقیق آن ها، جواب سوالات خود درباره خصوصیات لباس فرم سازمانی و ادارات را بگیرید.