لباس فرم شرکت های هواپیمایی

لباس فرم شرکت های هواپیمایی بسیار شیک و مرتب هستند؛ به عبارتی دیگر هر کسی اگر افرادی را با پیراهن سفید، کروات، کلاه و کتی که دکمه دار است ببینند، مطمئنا متوجه می شوند که کار او در شرکت هواپیمایی و یا کادر پرواز می باشد.

لباس فرم شرکت های هواپیمایی در گذشته

اما لباس فرم شرکت های هواپیمایی در گذشته این چنین نبوده است و با خلبان ها فرقی نداشت؛ یعنی مانند جنگ جهانی اول لباس هایی با کت چرمی، چکمه، دستکش تقریبا طلایی و دستمال گردن می پوشیدند و هیچ فرقی هم در پوشش نسبت به خلبان ها نداشتند.

اما به دلیل اینکه خدمه پرواز در کابین های بزرگ و جا دار بودند و خلبان ها در کابینی تنگ که سیستم تهویه هوایی وجود ندارد، نیاز به لباس های پیشرفته تر داشتند تا هوای کابین اذیتشان نکند؛ به همین دلیل است که امروزه لباس های خلبانان تفاوت های تقریبا زیادی با خدمه پرواز دارد.

تغییر ساختار لباس فرم شرکت های هواپیمایی

بعد از گذشت زمان شرکتی در آمریکا تصمیم گرفت لباس های مهمانداران و خلبانان هواپیما را با تغییراتی رو به رو کند. پان آمریکن کسی بود که لباس های جدیدی طراحی کرد و طبیعتا دیگر شرکت های هواپیمایی هم به تقلید از این لباس که توسط پاب آمریکن طراحی شده بود پرداختند.

هر چند که امروزه از آن طرح لباس ها در هیچ کجای دنیا استفاده نمی شود، اما از آن زمان همچنان رنگ های سیاه و سرمه ای ( آبی تیره ) در لباس ها استفاده می شود و می توان گفت یکی از پر استفاده ترین و پر طرفدار ترین رنگ بین طراحان و استفاده کنندگان لباس های کادر پرواز می باشد.

دقیقا مانند شغل های نظامی و دریایی که خطوط روی لباس آن ها نشانگر درجه نظامی و رتبه آن ها می باشد و خط هایی بر شانه و سینه این لباس ها است که می توان با آن ها تشخیص داد که درجه کدام از این افراد بالا تر و والا تر است.

مد و تاثیر آن روی لباس فرم شرکت های هواپیمایی

مد همواره روی همه لباس های از جمله این گونه لباس ها تاثیرات زیادی گذاشته است و امروزه هم نیز در حال اثر گذاری بر روی لباس فرم شرکت های هواپیمایی و دیگر لباس ها و همچنین اثر پذیری لباس ها از صنعت مد می باشد.

شرکت هواپیمایی کانتاس لباس هایی را در سال 2017-2016 برای کادر پرواز از خلبان گرفته تا خدمه پرواز روانه بازار کرد و قانون هایی را هم برای استفاده از این لباس ها وضع کرد که مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قانون خلبانان زمانی که این لباس را بر تن دارند نباید روی دوش کیف بیندازند، نوشیدنی های الکلی بنوشند، نباید هیچگونه آدامسی بخورند و حتی اجازه سیگار کشیدن هم ندارند.

فقط و فقط خلبانان زن می توانند از گوشواره، زیورآلات و گردنبند های طلا و نقره استفاده کنند و هر گونه استفاده از گوشواره و انواع زیور آلات در هر جنسی برای مردان خلبان ممنوع شده است. آن ها حتی از ریش گذاشتن در هر اندازه ای منع شدند و دکمه های کت شان تا زمانی که دمای هوا زیر 27 درجه است، باید بسته باشد و اگر باز کنند با جریمه و اخراج مواجه خواهند شد.

 

لباس فرم شرکت های هواپیمایی

استفاده از کلاه در لباس فرم شرکت های هواپیمایی

با اینکه استفاده از کلاه برای خلبانان کم کم در حال برداشته شدن است و به یک مسئله اختیاری تبدیل می شود؛ اما برخی از ایرلاین ها هستند که استفاده از کلاه را امروزه هم برای خلبانان خود اجباری کرده اند و برای این که مسافران آگاه باشند از این که چه کسی خلبان اول و ارشد است، باید کلاه های  مشخصی را بر سر خود بگذارند.

اما پیش بینی می شود در سال های آینده به طور کلی کلاه از لباس فرم شرکت های هواپیمایی حذف شود و دیگر استفاده ای از آن ها برای خلبان و دیگر کادر پرواز نداشته باشد.

ارتباط سنت ملی با لباس فرم شرکت های هواپیمایی

اما یکی از چیز هایی که در استفاده و چیدن طرح لباس فرم شرکت های هواپیمایی تاثیر گذار است، سنت ملی آن کشور و خط هوایی آن می باشد. برای مثال در خطوط هوایی کشور امارات، زنان مهماندار و خلبان شال های مخصوصی را بر سر می گذارند.

در تایلند نیز زنان مهماندار لباس های بنفش دست دوزی شده بسیار زیبا و مخصوصی می پوشند و شال های سنتی بر سر خود قرار می دهند. در فیجی یکی از کشور های آفریقایی نیز استفاده از لباس های سنتی در بین کادر پرواز رواج دارد و شرکت های هواپیمایی این کشور نیز با آن مشکلی ندارند و نشان دادند که از این مسئله استقبال می کنند.

اما سنگاپور سنتی ترین و البته با قدمت ترین لباس های خطوط پرواز را به تن مهماندارانش می بیند؛ آن ها از لباس های سنتی با رنگ های آبی که بیشترین استفاده را دارد، رنگ سبز که مخصوص مهماندار ارشد می باشد، رنگ قرمز که سر مهماندار مجبور به استفاده از آن است و همچنین رنگ بنفش که ناظر پرواز از آن 

 

استفاده می کند، بهره می گیرند.

لباس فرم هواپیمایی

قوانین کشور سنگاپور برای مهمانداران هواپیما بسیار سخت گیرانه و البته نظم آور است. در خطوط هوایی اینکشور مهمانداران سنگاپوری به هیچ عنوان نباید مو های خود را هایلایت کنند، موی مردان نباید بلند باشد، سایه چشم مهمانداران باید آبی یا قهوه ای باشد و حق استفاده از گوشواره های آویزان را ندارند. همچنین رژ لب مهمانداران باید حتما رنگ قرمز یا متمایل به قرمز باشد و حق استفاده از ساعت های لاکچری و گران قیمت را ندارند.

همانطور که گفته شد لباس های متفاوتی در خطوط هوایی کشور های مختلف دنیا وجود دارد و لباس فرم شرکت های هواپیمایی با توجه به کشور، سنت مردم آن کشور، قوانین هوایی آن کشور و … انتخاب و استفاده می شود و در هر کشوری فرق دارد.

در ایران هم کادر پرواز از لباس های شیک و تقریبا مشکی رنگ در اکثر پرواز ها استفاده می کنند و مهمانداران و خلبان ها لباس های شیک و رسمی همچون کت و شلوار و کلاه های مخصوص می پوشند.