یونیفرم

یونیفرم پزشکی و اهمیت کیفیت آن !

یونیفرم پزشکی

بدون شک یونیفرم ها در زمینه های مختلف می توانند نقش کلیدی داشته باشند و به همین ترتیب صنعت و زمینه پزشکی هم از این قائده مستثنی نیست و چه بسا که یونیفرم ها می توانند در صنعت پزشکی اهمیت بیشتری هم داشته باشند. پوشیدن لباس فرم و یا یونیفرم پزشکی می تواند مزیت های بسیاری برای پزشکان و بیماران به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به اهمیت یونیفرم پزشکی و راهنمای انتخاب یونیفرمی مناسب برای کار در بیمارستان ها و یا مراکز پزشکی بپردازیم.

یونیفرم پزشکی چیست ؟

به طور کلی یونیفرم ها به لباس هایی گفته می شود که بتوانند علاوه بر ایجاد ظاهری یکپارچه برای استفاده کنندگان ، مزیت های مختلف دیگری از جمله سهولت استفاده ، افزایش راندمان در محل کار و… را به همراه داشته باشد. با توجه به این تعریف یونیفرم ها می توان به این نتیجه رسید که یونیفرم های پزشکی باید بتوانند پزشکان و سایر عوامل بیمارستان را به هم نزدیک تر کرده و تشخیص آن ها را توسط بیماران و مراجعه کنندگان راحت تر کند. بنابراین به دلیل اهمیت زمینه پزشکی و در رابطه بودن جان انسان ها ، کیفیت یونیفرم های پزشکی بسیار قابل توجه تر خواهد بود. در ادامه به ویژگی های یک یونیفرم پزشکی مناسب و با کیفیت می پردازیم.

ویژگی های یونیفرم پزشکی با کیفیت

برای مقایسه دو لباس پزشکی و تشخیص اینکه کدام یک می تواند با کیفیت تر از دیگری باشد می توان معیارهای مختلفی در نظر گرفت اما به طور معمول چندین ویژگی مهم تر می تواند به طور کلی یک لباس پزشکی را با کیفیت تر جلوه دهد که این ویژگی های مهم را بررسی می کنیم.

راحتی کار با یونیفرم پزشکی و جنس آن

یکی از ویژگی های مهم یونیفرم های پزشکی با کیفیت می تواند راحتی کار با یونیفرم و جنس ساخته شده آن باشد. معمولا یونیفرم ها می توانند با مواد مختلفی ساخته شوند که از جمله این مواد می توان به نایلون ، پلی استر و پنبه اشاره کرد.

  • نایلون : یونیفرم های ساخته شده از نایلون معمولا وزن نسبتا سبکی دارند و به همین دلیل می توانند راحتی کار را برای استفاده کنندگان این نوع یونیفرم ها به دنبال داشته باشند همچنین لباس های پزشکی ساخته شده با نایلون معمولا نیاز به نگه داری کمتری دارند و می توانند گزینه نسبتا مناسبی برای یونیفرم های پزشکی باشند.
  • پلی استر : یکی دیگر از مواد پرکاربرد برای ساخت یونیفرم ها پلی استر می باشد که یکی از دلایل محبوبیت پلی استرها برای استفاده در یونیفرم های پزشکی هم می تواند کیفیت نسبتا بالای پلی استرها باشد که می تواند این مواد را برای ساخت انواع یونیفرم ها مناسب کند. یونیفرم هایی که از جنس پلی استر هستند می توانند عمر طولانی تری داشته باشند و در برابر شستن هم مقاومت بیشتری داشته باشند. همچنین پلی استرها در برابر چین و چروک از خود مقاومت نشان می دهند که باعث می شود در یونیفرم های رسمی تر استفاده بیشتری داشته باشد.
  • پنبه : پنبه ها هم یکی دیگر از مواد محبوب برای تهیه و تولید یونیفرم به حساب می آیند. از اولین و مهمترین نکات و ویژگی های این مواد می توان به نسبتا ارزان تر بودن آن ها اشاره کرد و همچنین این نوع از مواد به راحتی خشک می شوند و می توانند طول عمر مناسبی برای یونیفرم پزشکی داشته باشند.
یونیفرم پزشکی

در مواردی مواد مختلف با هم ترکیب می شوند تا خروجی با کیفیت تری از یونیفرم های پزشکی تولید شود که می تواند علاوه بر افزایش طول عمر کیفیت کلی آن ها را افزایش دهد و این موضوع می تواند علاوه بر افزایش راحتی کار ، باعث کاهش آسیب به محیط زیست شود چرا که از بین بردن لباس های پزشکی یکی از مراحل هزینه بر بازیافت و یا از بین بردن زباله می باشد.

توجه به تعداد دفعات استفاده از یونیفرم

همانطور که اشاره کردیم یونیفرم ها می توانند نسبت به موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود تعداد دفعات بیشتر و یا کمتری مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجایی که معمولا لباس ها و یونیفرم های مختلفی در بیمارستان ها و به طور کلی در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند ، هر یک می توانند متناسب با موقعیتی که پوشیده می شوند یک بار مصرف تا چند بار مصرف باشند. برای مثال یونیفرم هایی که در اتاق عمل پوشیده می شوند معمولا یک بار مصرف هستند تا در حد ممکن از انتقال بیماری از یک اتاق و از یک بیمار به بیمار دیگر جلوگیری شود که طبیعتا می توان از موادی مانند نایلون و یا پنبه سبک برای ساخت آن ها استفاده کرد تا علاوه بر ایجاد حس سبکی یونیفرم ، قیمت به صرفه تری برای بیمارستان به همراه داشته باشد.

رضایت بیماران و توجه به روحیه آن ها

بعد از توجه به موارد عملکردی لباس های پزشکی باید لباس های فرم به شکلی طراحی شده باشند که باعث رضایت بیشتر بیماران و همچنین افزایش روحیه آن ها برای مقابله بهتر در برابر بیماری ها شوند. شاید به این نکته چندان اهمیتی داده نشود اما همه می دانیم که تا چه اندازه روحیه بیماران می تواند به آن ها در مبارزه با بیماری ها کمک کند بنابراین طراحی یونیفرم های پزشکی بعد از توجه به عملکردهای آن ها اهمیت بالایی دارد و باید تا حدممکن از طراحی های شاد با استفاده از رنگ ها گرم و زنده استفاده کرد. معمولا رنگ آبی برای این نوع از یونیفرم ها مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند حس آرامش و امید را به بیماران منتقل کند.

علاوه بر این ها بوی منتشر شده از یونیفرم ها هم می تواند حائز اهمیت باشد که این موضوع هم وابسته به انتخاب نوع جنس و مواد به کار رفته در رحای و تولید یونیفرم برمی گردد ، بنابراین می توان با توجه به موارد گفته شده یونیفرم پزشکی با کیفیت تری برای این حوزه مهم انتخاب کرد تا علاوه بر ایجاد حس رضایت برای پزشکان ، بیماران و سایر پرسنل نیز از حس بهتری در هنگام کار برخوردار باشند.

جلوگیری از انتقال بیماری ها !

معمولا برای جلوگیری از انتقال بیماری ها ، پروتکل ها و روش ها و قانون های مختلفی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی مورد استفاده و پیروی توسط کارکنان قرار می گیرد. این پروتکل ها می توانند بسیار مهم باشند و توجه به آن ها ضروری است ، به همین ترتیب ، یونیفرم های پزشکی هم باید به دنبال این پروتکل ها ، باعث جلوگیری از انتقال بیماری ها شوند. یونیفرم ها می توانند انتقال دهنده باکتری ها و ویروس های خطرناکی باشند به همین دلیل یا باید به صورت کامل لباس ها شسته شوند و یا از یونیفرم های پزشکی یک بار مصرف استفاده کرد.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات و مسائلی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم ، انتخاب و طراحی یونیفرم پزشکی مناسب و با کیفیت می تواند راندمان کلی در حوزه ی پزشکی را به صورت قابل توجهی افزایش دهد و باعث کاهش انتقال بیماری ها از بیماران به بیماران شود ، بنابراین باید برای تولید یونیفرم پزشکی از متخصص های تولید و طراحی یونیفرم بهره ببرید که کارشناسان و متخصصان فرم ایران می توانند بهترین کیفیت ممکن به همراه قیمیت مقرون به صرفه را برای یونیفرم های پزشکی شما به ارمغان بیاورند.

Related Posts