Uncategorized

لباس فرم هواپیمایی کشور های مختلف و ایران

لباس فرم هواپیمایی کشور های مختلف و ایران

پوشیدن لباس فرم هواپیمایی در هر کشوری متفاوت است. این لباس ها با توجه به قوانین هر کشور و شرایط آن انتخاب خواهند شد. در این مقاله قصد داریم لباس فرم هواپیمایی کشور های مختلف و ایران را بررسی کنیم.

لباس فرم هواپیمایی کشور های مختلف

استفاده از لباس فرم هواپیمایی در هر کشوری با توجه به قوانین پرواز و پوشش آن کشور متفاوت است.

کشور عربستان

در کشور عربستان بانوانی که عضو کادر پرواز هستند، به هیچ عنوان نباید لباس های تنگ و لباس هایی بپوشند که زانو و یا ساق پای آن ها دیده شود. پوشش کامل و صحیح زنان در کادر هواپیمایی یکی از الزامات پذیرش زنان در این کار می باشد.

کشور امارات

کشور امارات طرح و قانون خاصی برای پوشش لباس فرم هواپیمایی ندارد. اما یکی از اصلی ترین قوانینی که برای زنان عضو کادر پرواز در این کشور وضع شده است; رنگ ریمل و رنگ رژ لب آن ها باید با لوگو و عکس شرکت ست شود. برای مثال نماد شرکت هواپیمایی در این کشور به رنگ سبز می باشد. زنان عضو کادر پرواز این شرکت نیز باید از ریمل های رنگ سبز و رژ لب های رنگ سبز استفاده کنند.

کشور اردن

کشور اردن از کشورهایی است که سنت قدیمی خود درباره پوشش و لباس فرم هواپیمایی کشورش را حفظ کرده است. تمامی پرسنل و اعضای کادر پرواز از لباس های فرم کلاسیک مخصوص به کشور شان که در سال های گذشته استفاده می شده را بر تن می کنند.

معمولا رنگ این لباس ها برای بانوان قرمز کم رنگ و برای آقایان مشکی خواهد بود. البته برخی از شرکت های هواپیمایی در این کشور، از رنگ های دیگر نیز استفاده می کنند.

کشور چین

کشور چین نیز یکی از کشور هایی است که از لباس فرم هواپیمایی سنتی و قدیمی کشور خود استفاده می کند. البته یک شرکت هواپیمایی به نام هاینان در چین وجود دارد که از این لباس ها استفاده می کند.

guldf air bahrain

لازم به ذکر است که هواپیمایی هاینان بزرگترین شرکت هواپیمایی موجود در کشور چین می باشد. این شرکت هواپیمایی سالیانه میلیون ها نفر را از چین به سراسر دنیا می برد. این شرکت با یک طراح به نام لورانس شو قرار داد بسته است که در سال 2017، طرح های لباسش در هفته مد پاریس به نمایش درآمد.

کشور فرانسه

هواپیمایی فرانسه از شرکتهای بزرگ هواپیمایی در فرانسه است که از لباس فرم هواپیمایی بسیار زیبایی استفاده می کند. لباس فرم های این شرکت طراحی خاصی دارند; طرح های این شرکت چندین مرتبه به عنوان زیبا ترین لباس های شرکت های هواپیمایی سراسر دنیا برگزیده شده اند.

کشور قطر

هواپیمایی قطر یکی از شرکت های هواپیمایی در کشور قطر است که نسبت به دیگر شرکت های هواپیمایی در قطر، جدید تر است. حدودا 20 الی 30 سال از تاسیس این شرکت می گذرد; اما خدمه و کادر پرواز این شرکت از لباس های سنتی چند صد سال پیش کشور قطر استفاده می کنند.

لباس فرم هواپیمایی کشور آمریکا

هواپیمایی دلتا که در کشور آمریکا قرار دارد، یکی از شرکت های هواپیمایی می باشد که سابقه بسیار زیادی در حمل و نقل های هوایی دارد. این شرکت به تازگی و در سال 2018 لباس فرم هواپیمایی کادر پرواز خودش را تغییر داد. رنگ استفاده شده در این لباس ها بسیار خاص است و تقریبا بنفش رنگ می باشد.

طراح این لباس ها با قاطعیت می گوید رنگ انتخاب شده توسط من ( بنفش ) بهترین رنگی بود که تا به حال یک شرکت هواپیمایی در سطح جهان از آن استفاده کرده است؛ اگر این لباس را ببینید، به صحیح بودن صحبت های این طراح پی خواهید برد.

کشور سنگاپور

کشور سنگاپور کشوری است که از عجیب ترین لباس فرم هواپیمایی در بین کشور های موجود استفاده می کند. طرح قدیمی به اسم بوته جِقّه بر روی این لباس ها وجود دارد. البته شرکت هواپیمایی سنگاپور چندین بار اقدام به عوض کردن این طرح کرده است. اما موفق به اعمال تغییرات نشده و زور محبوبیت این لباس ها، بر قدرت شرکت هواپیمایی چربیده است.

کشور ویتنام

هواپیمایی ویتنام هم از شرکت های هواپیمایی می باشد که از لباس های تقریبا سنتی و ساده استفاده می کند. زنان در کادر پرواز این شرکت از شلوار های سفید رنگ و پیراهن های بلند استفاده می کنند.

برخی از اعضای این شرکت اعتقاد دارند که پیراهن های کوتاه باعث می شود تا مسافر توجهش جلب شود و از کار اصلی خود باز بماند. به همین دلیل است که زنان این شرکت هواپیمایی از پیراهن های بلند استفاده می کنند.

کشور تایلند

هواپیمایی تایلند هم  از شرکت هایی می باشد که از لباس سنتی قدیمیان خود برای کادر پرواز استفاده می کند. آن ها معتقدند با این کار می توانند به سنت گذشتگان خود ادامه دهند. طی نظر سنجی که درباره لباس فرم هواپیمایی این شرکت بین مردم انجام شد، حدودا 95 درصد شرکت کنندگان، با این طرح لباس موافق بودند. 3 درصد نیز برای شان تفاوتی نداشت. فقط کمتر از 2 درصد شرکت کنندگان با این طرح مخالف بودند.

لباس فرم مهمانداران و خلبانان

لباس فرم هواپیمایی در ایران چگونه است؟

شرکت هواپیمایی ماهان نیز یکی از با سابقه ترین و معروف ترین شرکت های هواپیمایی در کشور ما می باشد که به تازگی لباس های جدیدی برای کادر پرواز خود طراحی کرده است.

برخی از صاحب نظران معتقدند که این لباس ها از شرکت هواپیمایی ایر فلوت روسیه تقلید شده است. اگر لباس طراحی شده شرکت هواپیمایی ماهان را با لباس های شرکت هواپیمایی ایر فلوت روسیه مقایسه کنیم، متوجه می شویم که تقلیدی از این لباس ها صورت گرفته است.

لباس فرم شرکت هواپیمایی ماهان

طراحی این لباس ها ایرانی نیست. به محض انتشار این لباس ها در پیج اینستاگرامی هواپیمایی ماهان، افراد زیادی به شکل و طرح این لباس انتقاد کردند. این افراد معتقد بودند که طرح سابق و پیشین بسیار زیبا تر و بهتر از طرح جدید می باشد.

زنان عضو کادر پرواز این شرکت هواپیمایی از کت، شلوار، دامن، مقنعه و کلاه استفاده می کنند که در طرح قبلی نیز تمامی این ها وجود داشت.

لباس فرم هواپیمایی – جمع بندی نهایی

هر شرکت هواپیمایی در هر کشوری موظف به استفاده از لباس فرم می باشد. البته لباس فرمی که متناسب با قوانین و شرایط آن کشور باشد. مطمئنا اگر لباس فرم هواپیمایی در کشوری مورد استفاده قرار گیرد که مطابق قانون آن کشور نباشد، شرکت هواپیمایی خاطی با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که فقط شرکت های هواپیمایی از لباس فرم اداری مخصوص بهره نمی گیرند بلکه دیگر سازمان ها و شرکت ها از لباس فرم لباس فرم کارگاهی، لباس فرم سازمانی، لباس فرم رانندگان، لباس فرم کشتیرانی، لباس فرم مدارس، لباس فرم سپاه ( لباس فرم نظامی ) و … متناسب با نوع فعالیت و کار، بهره می گیرند.