طراحی لباس فرم

روی طراحی یک لباس فرم جدید فکر می کنید؟ خوب ، این سرگرم کننده است اما یک پروژه نسبتاً چالش برانگیز است که شما در حال انجام آن هستید. اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که یک لباس فرم کاملاً طراحی شده می تواند برای هر نوع شغلی که استفاده شود مفید باشد. از آنجا که لباس فرم به شما کمک می کند تا حس هویت تجاری را ایجاد کرده و نام تجاری شما را متمایز کند.

نکاتی که باید در هنگام طراحی لباس در نظر گرفته شود

تصویر و هویت برند

هدف کار

سایز کارمندان

راحتی در پوشش

ظاهر و سبک

شرایط آب و هوایی محل کار

بودجه

سهولت در دسترس بودن پارچه و بقیه ملزومات دوخت

تمامی این موارد در طراحی لباس فرم توسط …. رعایت شده است .

که در ادامه به توضیح برخی از آنها میپردازیم:

1-راحتی در لباس کار(سایز مناسب کارکنان)

از آنجایی که صاحب لباس مجبور است ساعتهای طولانی لباس فرم بپوشد ، راحت ترین لباس آنها باید باشد. باید آنقدری آزاد باشد که به کارکنان اجازه دهد همه کارها را بدون ایجاد موانع به نحو احسن انجام دهند. لباس های تنگ حرکت را محدود می کنند در حالی که باعث تحریک مداوم و ناراحتی جسمی می شوند و منجر به کاهش بازده و عملکرد شغلی ضعیف می شوند. کارکنانی که مشاغل آنها شامل حمل چمدان های سنگین ، سینی های غذا ، یا کشیدن ، بلند کردن و کشش است ، به فضای باز یا فضای کششی زیر بازوها ، از پشت و اطراف کمر و سینه احتیاج دارند.همچنین لباس کار نباید آنقدر گشاد و راحت باشد که حس خواب به کارکنان دهد.

2-کاربردی بودن (مفید بودن ویژگی های طراحی ، جیب ها و غیره)

علاوه بر راحتی ، برخی از نکات دیگر باید در خاطر داشته باشید. در مورد جیب ها ، یقه ها ، کمربندها باید به دقت فکر کرد. کارکنان رستوران برای نگه داشتن کاغذ سفارش یا تبلت، به جیب احتیاج دارند. جیب های راست در پهلو ، با کت یا شلوار راحت هستند ، زیرا با خم شدن به جلو روی میز یا پیشخوان ، وسایل خرد نمی شوند ، نمی شکند یا بیرون نمی ریزند . جیب های شیب دار درز کنار برای قرار دادن راحت کاغذ و غیره مناسب نیستند.

یقه ها و دکمه های سر دست باید صاف و بدون برجستگی زیاد باشد ، خیلی محکم و سفت نباشد. از لوازم جانبی باید تا آنجا که ممکن است اجتناب شود زیرا این کار شستشوی آن را مشکل می کند. همچنین سبب راحتتر گم شدن یا جا به جایی دارند و ایجاد یک ظاهر ناقص که بسیار مبهم به نظر می رسد. زیپ ها راحت تر از دکمه ها و قلاب ها هستند. ترکیب شلوار و پیراهن برای اکثر مشاغل سخت بهترین نتیجه را دارد.

3- دوام و سهولت نگهداری ، نوع پارچه مورد استفاده در طراحی لباس فرم

نوع پارچه استفاده شده با محل کار کارکنان باید مطابقت داشته باشد. نیازهای یک آشپز که در آشپزخانه گرم کار می کند ، با نیازهای یک دستیار دفتر جلو در لابی متفاوت خواهد بود. همچنین حتما در انتخاب لاس کار به آب و هوای محل کار کارکنان خود اهمیت دهید.

پارچه های متنوعی با توجه به قابلیت شستشو ، راحتی و سهولت نگهداری در دسترس هستند.

پنبه – جنس 100٪ پنبه برای مناطق گرم و ناراحت کننده مخصوصاً آشپزخانه ها از آنجا که سبک و خنک تر هستند،مناسب است. نگهداری پنبه خالص دشوار است بنابراین می توان از مخلوط پنبه و مواد مصنوعی استفاده کرد.

پشم – در دماهای سردتر (تهویه مطبوع) یک نیاز است. از پشم مخلوط یا خالص می توان برای لباس کار استفاده کرد. این نوع لباس کار به خشکشویی نیاز دارد و بنابراین نگهداری آن گران است و اغلب برای موقعیتهای مدیریتی استفاده می شوند.

ابریشم – پارچه دیگری است که معمولاً برای کارکنان نظارت و مدیریتی در لباس کار زنان استفاده می شود. این نوع لباس کار معمولاً برای مهمانداران رستوران ، کارمندان دفتر و سرپرستان استفاده می شود.

ریون – یکی دیگر از پارچه های محبوب است ، به ویژه هنگامی که با الیاف دیگر مخلوط شود.

نیولون – قابلیت شستشوی خوبی دارد اما در مناطق گرم به بدن میچسبد و اجازه گردش خون راحت را نمی دهد.

تریکو – محبوب ترین انتخاب برای لباس فرم ، زیرا دارای مزایای الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی است.

دریل – یک پارچه از جنس پنبه که وزن متوسطی دارد و کج راه بوده و انتخاب محبوب کت و پیش بند سرآشپز است زیرا خنک ، بادوام و نگهداری آن آسان است همچنین به علت مقاومت و عمر بالای پارچه دریل از آن در یونیفرم‌های نظامی و ارتشی استفاده می‌شود.

4- مناسب بودن: (با توجه به ظاهر فردی)

لباس فرم باید متناسب با یک فرد متوسط باشد تا یک نوع بدن خاص. این بدان معنی است که لباس فرم باید برای یک فرد لاغر ، بدن متناسب یا یک فرد چاق به همان اندازه جذاب باشد.

5-رنگ لباس کار که با نام تجاری شما مطابقت دارد

اگرچه به طور معمول اینگونه است که می توان از رنگهای برند تجاری شما برای لباس فرم استفاده کرد ، اما گاهی اوقات خوب است که از رنگ دیگری برای لباس فرم خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کار با هر رنگی ساده نیست. شما باید در نظر بگیرید که چگونه رنگ / ها را برای جذابیت بیشتر لباس ها ترکیب کنید. شما ممکن است یک رنگ تک رنگ را انتخاب کنید یا از چند رنگ مختلفی که از نظر ترکیب رنگها با یکدیگر هماهنگ هستند استفاده کنید.

6-برای طولانی مدت از یک لباس فرم استفاده نکنید.

لباس فرم باید به صورت دوره ای دوباره طراحی شود. چرا که پوشیدن لباس یکسان برای مدت طولانی برای کارمندان خسته کننده و یکنواخت می شود و همچنین یک محیط یکنواخت تغییرناپذیر را برای مراجعان و مشتریان فراهم می کند. لباس فرم باید به روز شود یا متناسب با آن طراحی شود.

برای خرید لبای فرم با خیال راحت به … بسپارید و نگران این موارد نباشید.

اشتباهات رایج در طراحی لباس فرم

صنعت طراحی لباس فرم در دوران پسا مدرن پیشرفت زیادی کرده است که ما می توانیم اکتشافات مربوط به طراحی را برای کارمندان دفتر خود نیز اعمال کنیم. همه ما آرزو داریم بهترین لباس فرم را طراحی کنیم تا در مورد برند ما صحبت کنند. اما گاهی در انتخاب لباس فرم اشتباهاتی میکنیم:

اشتباهات در طراحی لباس فرم

توجه نکردن به نقش کارکنان

شرکت ها باید در طراحی لباس فرم نقشی را که هر کارمند در شرکت بازی می کند در نظر بگیرند. به عنوان مثال ، یک کارگر ساختمانی نمی تواند از لباس آشپز رستوران استفاده کند. بسته به نقش ، یا حرفه ای که دارد لباس کار اورا انتخاب کند.

رفتن به سراغ گزینه های ارزان تر

برخی از شرکت ها و مجموعه ها تصور می کنند که کاهش هزینه ها در لباس فرم به آنها کمک خواهد کرد تا صرفه جویی کنند. اینکار نه تنها بر عملکرد کارکنان بلکه بر رضایت شغلی آنها تأثیر می گذارد. اکثر کارمندان می توانند لباس کار را از نظر کیفیت پایین قضاوت کنند. این نوع لباس فرم بلافاصله تغییر رنگ می یابد ، فرسوده می شود و دوخت یا پارچه با کوچکترین کشش پاره میشوند. خیاطان ، فروشندگان ، عمده فروشان ، توزیع کنندگان و تامین کنندگان در حوزه های مختلف مد باید مقایسه شوند تا آنها برای طراحی لباس فرم ، نمایندگی محل کار و صنعت ، عدالت را رعایت کنند. برای هر شرکتی تابو است که لباس هایی را آزاد کند که در آینده ای نزدیک مستلزم مهاربندی منظم باشد.

عدم تطابق با نام تجاری(برند) مجموعه و شرکت

یک اشتباه بزرگ در طراحی لباس فرم شامل عدم رساندن پیام درست به مشتریان و مراجعان است برداشت های اول و مشابه برای مشاغل مهم است. به تصویر کشیدن نام تجاری شرکت در بازار و شناساندن هویت تجاری از وظایف لباس فرم است. اگر در جایی کار کنید که کارمندان برای مشتری قابل مشاهده نباشند ، لباس رسمی لازم نخواهد بود، بلکه یک لباس راحت و یکدست برای کارکنان میتواند مناسب باشد.

توجه نکردن به بینش کارمندان

هر کارمندی می تواند با مفاهیم و ایدئولوژی خود باعث تغییرات موثر در نوع لباس فرم شود. بنابراین اگر نظرات ارزشمند کارکنان مورد موشکافی و بررسی قرار نگیرند سبب تلاش بیهوده و ناامید کردن آنها شود. انجام نظرسنجی های کارمندان و دادن بازخورد جمعی به صورت یک نتیجه عملی ، بر برابری شرایط کار تأثیر مثبت می گذارد به این دلیل که آنها از اینکه به نظراتشان احترام گذاشته شده است.

انتخاب رنگهای اشتباه

اشتباه دیگر در هنگام طراحی لباس فرم برای شرکت یا صنعت وابسته ، انتخاب رنگهایی است که تحریک کننده چشم هستند. استفاده از رنگهای پر زرق و برق اشتباه بزرگی است. استفاده بیش از حد از رنگ های روانگردان یا رنگهای پر جنب و جوش باید خودداری شود. رنگهای شاد در حد متعادل ، روشنفکرانه و مدرن در به نمایش گذاشتن استعداد شرکت و نیروی کار بسیار خوب عمل می کنند.