Uncategorized

انواع لباس فرم در ایران

انواع لباس فرم در ایران

با توجه به گسترده بودن شرکت ها، ادارات، ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی در ایران، لباس فرم های متنوعی برای انواع کار ها طراحی شده است. قصد داریم در این مقاله توضیحاتی را درباره آن ها به شما ارائه کنیم.

انواع لباس فرم

طبیعی است که لباس فرم های ادارات و سازمان های مختلف با یکدیگر تفاوتی داشته باشند. مثلا نمی توانید وجه اشتراکی بین لباس فرم مردانه شرکت حمل و نقل و لباس آقایان شرکت مخابراتی پیدا کنید.

لباس فرم نظامی

لباس فرم نظامی یکی از انواع لباس های فرم در ایران می باشد. همانطور که از اسمش مشخص است، این لباس فرم مختص مشاغل نظامی می باشد. البته این لباس فرم ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

برای مثال لباس فرم سپاه با لباس فرم ارتش تفاوت دارد. در حالی که هر دوی آن ها از لباس فرم نظامی استفاده می کنند. به هر حال با توجه به شرایط محیطی و سازمان، لباس های فرم تفاوت های زیادی با یکدیگر خواهند داشت. حتی اگر زیر مجموعه یک سازمان باشند.

لباس فرم مدارس

لباس فرم مدارس نیز یکی دیگر از انواع لباس فرم در ایران می باشد که مربوط به دانش آموزان است. دانش آموزان مدارسی که استفاده از لباس فرم برای آن ها اجباری است، ملزم هستند با خرید و استفاده از لباس فرم مدرسه در مدرسه حاضر شوند. در غیر این صورت نمره انضباطی آن ها کم خواهد شد. حتی در برخی از مدارس نیز دانش آموز بدون داشتن لباس فرم نمی تواند در کلاس درس حاضر شود.

لباس فرم در مدارس مختلف دنیا مورد استفاده و البته متفاوت است. برای مثال لباس فرم مدارس آمریکا با دیگر لباس فرم مدارس کشور های دیگر تفاوت دارد. به عبارتی دیگر، نمی توان وجه اشتراکی میان آن ها با دیگر لباس فرم ها پیدا کرد.

لباس فرم رانندگان

لباس فرم رانندگان به ویژه رانندگان سازمان اتوبوسرانی، از رنگ های سفید استفاده می کنند. اتوبوسرانی یکی از سازمان هایی است که از گذشته، لباس فرم داشته است و جزء اولین دارندگان آن بوده است.

البته این لباس فرم در سال های متوالی دچار تغییراتی شده است و امروزه به رنگ سفید با طرح های طلایی ( در برخی از سازمان های اتوبوسرانی ) در آمده است. در گذشته از رنگ های تیره نیز برای رانندگان اتوبوسرانی استفاده می کردند.

لباس فرم کشتیرانی

لباس فرم کشتیرانی نیز یکی دیگر از انواع لباس های فرم موجود در ایران می باشد. این لباس فرم مربوط به تمامی پرسنل یک کشتی اعم از راننده، نیرو های خدماتی و دیگر کارکنان می باشد.

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از لباس فرم کشتیرانی در کشتی های مسافربری، تشخیص پرسنل از مسافران می باشد. اگر هر پرسنلی قرار باشد مانند مسافران لباس های متفاوتی داشته باشد، تشخیص دادن آن ها کار سختی خواهد بود. همچنین ورود آن ها به مکان هایی که فقط پرسنل ها می توانند وارد شوند، با مشکل مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که این لباس فرم با توجه به سمت پرسنل متفاوت خواهد بود. برای مثال لباس فرمی که ملوان و ناخدای کشتی بر تن می کند، با لباس فرم نیرو های خدماتی و دیگر پرسنل تفاوت دارد. این کار سبب شده تا مقام و رتبه آن ها حفظ شود.

لباس فرم سازمانی

لباس فرم سازمانی نیز یکی دیگر از لباس های فرم در ایران می باشد. لباس فرم سازمانی با توجه به نوع سازمان و فعالیتی که انجام می دهد، متفاوت خواهد بود.

برای مثال لباس فرم سازمانی که مربوط به حمل و نقل می باشد، با لباس فرم سازمانی که مسئولیت تولید و توزیع کالا را دارد متفاوت خواهد بود. همچنین مکان قرار گیری سازمان نیز می تواند باعث ایجاد تفاوت شود.

لباس فرم زنانه ذ

سازمانی که در منطقه ای سرد و برفی قرار دارد، بدون شک باید از لباس فرم ضخیم و کلفتی استفاده کند که کارمندان و پرسنل سرد شان نشود؛ بر عکس این مسئله، سازمانی که در منطقه ای گرم قرار دارد، جنس لباس فرمش باید نازک و خنک باشد تا پرسنل احساس گرمای شدید نداشته باشد.

لباس فرم کارگاهی

لباس فرم کارگاهی نیز یکی دیگر از لباس فرم های موجود در ایران می باشد که تنوع بسیار زیادی دارد. برای مثال کارگاه های تولیدی از لباس فرم هایی با رنگ های تیره و جنسی ضخیم استفاده می کنند.

استفاده از لباس فرم های تیره در لباس فرم کارگاه های تولیدی به این دلیل است که کثیفی و آلودگی ممکن است جذب لباس شود. اگر از لباس های روشن استفاده شود، آلودگی ها بیشتر به چشم می آیند.

لباس فرم هواپیمایی

لباس فرم هواپیمایی نیز یکی دیگر از انواع لباس های فرم می باشد. اگر به آژانس های هواپیمایی رفته باشید، می توانید لباس فرم پرسنل و کارمندان آن جا را مشاهده کنید.

البته لباس فرمی که کادر پرواز و خلبان ها می پوشند نیز در این دسته خواهد بود و جزء لباس فرم هواپیمایی به حساب می آید. لباس فرمی که خدمه پرواز می پوشند نیز با توجه به سطح آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال خدمه پروازی سطح بالا رنگ خاصی از این نوع لباس را می پوشند، خدمه دیگر نیز با توجه به سطح شان تفاوت خواهند داشت.

کاپیتان ( خلبان ) و کمک خلبان نیز لباس های متفاوتی دارند. این تفاوت لباس ها به دلیل این است که مسافران پرواز بتوانند خلبان را از کمک خلبان و دیگر خدمه تشخیص دهند و در صورت نیاز به خود شخص مورد نظر مراجعه کنند.

جمع بندی نهایی

استفاده از لباس فرم اداری و سازمانی مربوط به سال های دور می باشد و کشور های اروپایی و برخی از کشور های آسیایی از سال های بسیار دور استفاده از این لباس ها را مد کردند.

آن ها معتقد بودند که استفاده از این لباس ها باعث می شود تا به نظم خاصی برسند و مراجعه کنندگان نیز اعتبار بسیار زیادی برای شرکت و سازمان قائل شوند. آن ها بر این باورند که استفاده از لباس فرم مشترک می تواند باعث ایجاد هویت یکپارچه و سازمانی برای سازمان شان شود.

شما می توانید برای خرید لباس فرم اداری و سازمانی به سایت های فروش لباس اداری آنلاین مراجعه کنید و بدون نیاز به کار خاصی، سفارش خود را ثبت کنید.

البته در صورت سفارش اختصاصی، شما می توانید با دادن طرح و لوگوی خود به برخی از سایت های مخصوص، لباس فرم اختصاصی خود تان را با پرداخت مبلغ بیشتری دریافت نمایید.

انعقاد تفاهم نامه با پیشران تولیدکننده لباس فرم اداری و مدارس در راستای  اجرای طرح ملی

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و نکاتی که گفته شد را با دقت بخوانید. پیشنهاد می کنیم اگر صاحب شرکتی هستید و از لباس فرم اداری برای اعضای شرکت خود استفاده نمی کنید، هر چه سریعتر این کار را انجام دهید زیرا هم باعث بالا رفتن اعتبار شرکت شما خواهد شد و هم باعث رضایت و خشنودی پرسنل می شود.