در هر مجموعه ی کاری لباس فرم نشان دهنده ارزش و احترام به آن سازمان یا ارگان است که شما در آن مجموعه مشغول به کار هستید. لباس های فرم، لباس هایی مرتب و یکدستی هستند که ازآنها در اداره ها ،فروشگاه ها،رستوران ها،هتل ها،کافی شاپ و سازمان های مختلف میتوان استفاده کرد.

چرا لباس فرم؟

لباس های فرم شما را در محل کارتان آراسته ترو چشمنوازتر حاضر خواهد کرد. لباسهای فرم پوششی استکه بسیار راحت است و کارمندان را از پوشیدن لباس های رنگارنگ خلاص می کند.

لباس فرم یک پوششی است که شما را در شرایط خاص در کار محافظت میکند. همانطور که گفته شد لباس های فرم یکپارچه در هر کاری به نفع کارمندان می باشد و آنها دیگر دغدغه خرید لباس برای رفتن به سرکار را ندارند و این مشغله ذهنی را کنار گذاشته و بیشتر متمرکز به کارشان خواهند شد و این بازده کار آنها را بالاتر خواهد برد.

تهیه لباس فرم برای کارمندان ،برای کارفرمایان نیز مزیت بسیاری خواهد داشت .اینکه کارمندان آنها همگی یکپارچه و آراسته خواهند شد و دیگر اینکه می توانند برند کار و محصولات خود را روی لباس ها به زیبایی به نمایش بگذارند و برند کاری خود را تبلیغ کنند.

تحقیقات نشان داده که پوشیدن لباس کاری و فرم در محل کسب و کار به بهروری و بازدهی کارکنان در شغلشان کمک خواهد کرد. لباس فرم یک ابزار بسیار مهم و کارآمد در تبلیغات کاری به حساب می آید، به عنوان مثال لباس فرمی که در شرکت های هواپیمایی استفاده می شود معرف آن شرکت مربوطه و هویت کاری آن مجموعه به حساب می آید و همچنین لباس های فرم مدرسه که دانش آموزان را یکنواخت و منظم می کند.

لباس های فرم هم به نفع کارکنان است و هم به نفع کارفرما.نفع کارمندان این است که از هزینه های اضافی برای تهیه لباس در محل کار آنها را خلاص میکند و نفع کارفرما هم به یکپارچگی کارمندان آنها کمک می کند و هم تبلیغ برند کاری آنها محسوب میشود و بازدهی کارمندان را در سرکارشان دو چندان میکند.

ممکن است لباس کار خود را آزاردهنده بیابید یا پوشیدن آن را برای شما یک امتیاز به حساب بیاید در هر صورت شما بخشی از تاریخ طولانی و غنی کارگرانی هستید که خواسته یا ناخواسته مجبور به پوشیدن لباس های فرم یکپارچه شدند.

سربازان ، ورزشکاران ، کارکنان بیمارستان و بسیاری دیگر از کارگران به دلیل کاربرد و شناسایی ، لباس فرم می پوشند. لباس فرم کار می تواند اعتماد کارمندان آنها را جلب کند و به آنها کمک کند تا خود را مانند عضوی از شرکت حس کنند.

بنابراین چه کارفرمای شما به شما اجازه می دهد با شلوار جین پاره شده به محل کار خود بیایید ، و چه اینکه شما را مجبور به پوشیدن لباس فرم می کند ، بیایید نگاهی به چگونگی شکل گیری لباس های فرم و تغییر آنها در طول زمان بیندازیم.

ممکن است لباس کار خود را آزاردهنده بیابید یا پوشیدن آن را برای شما یک امتیاز به حساب بیاید در هر صورت شما بخشی از تاریخ طولانی و غنی کارگرانی هستید که خواسته یا ناخواسته مجبور به پوشیدن لباس های فرم یکپارچه شدند.

سربازان ، ورزشکاران ، کارکنان بیمارستان و بسیاری دیگر از کارگران به دلیل کاربرد و شناسایی ، لباس فرم می پوشند. لباس فرم کار می تواند اعتماد کارمندان آنها را جلب کند و به آنها کمک کند تا خود را مانند عضوی از شرکت حس کنند.

بنابراین چه کارفرمای شما به شما اجازه می دهد با شلوار جین پاره شده به محل کار خود بیایید ، و چه اینکه شما را مجبور به پوشیدن لباس فرم می کند ، بیایید نگاهی به چگونگی شکل گیری لباس های مدرن محل کار و تغییر آنها در طول زمان بیندازیم.

خرید لباس فرم

خرید لباس فرم بخش کوچکی از هزینه های تبلیغات در کسب و کار محسوب می­شود ولی کمک شایانی در تبلیغات موثر محسوب می گردد.

تاریخچه لباس فرم

تحقیقات تاریخی نشان می دهد که اولین لباس کار حداقل به قرون وسطی برمی گردد. در این دوران ، برخی از کارگران برای نشان دادن نقش شغلی خود و افرادی که برای آنها کار می کردند ، نشان می بستند. به عنوان مثال ، پیام رسان ها با نشان سلطنتی که به آنها خدمت می کردند ، خود را متمایز میکردند. این به آنها کمک می کند حقانیت خود را ثابت کنند و به راحتی به گیرنده نشان می دهند که نامه از کجا آمده است ، کمی شبیه آدرس برگشت.

بازرگانان برای نشان دادن عضویت در یک صنف به مشتریان ،نشان می بستند و در نتیجه کالاهای با کیفیت بهتر را تضمین می کردند. اما همه نشان ها مربوط به کار نبودند. یکی از مهمترین انواع نشانها نشان حجاج بود ،مسیحیانی که از سفرهای زیارتی به کانتربری یا رم برمیگشتند یک نشان مانند مچ بند به پاهای خود می بستند.

پوشیدن این نشان ها بسیار گسترده بود اما این نشان های کوچک فقط آغاز سنتی بود که کم کم فراگیر شد.

درست بعد از دوره نشان ، خادمان دربار لباس هایی را می پوشیدند که به آن لیوری معروف بودند. لیوری در اصل لباس هایی بود که با رنگ و نشان خانواده یا کشوری که خدمتکاران در آن خدمت می کردند ، تزئین شده بود.

اولین نمونه لباس فرم لیوری (از واژه فرانسوی livrer ، به معنی تحویل) در اوایل دوره مدرن به دادگاه های اروپا تحویل داده می شد. از نظر رنگ ، فرم و تزئینات یکنواخت ، که نشان دهنده خانوارهایی بود که خادم برای آنها کار می کرد. نشان یا حروف اول نام او بر روی دکمه های لیوری ظاهر می شد. قبلاً در دوره های پیشین ، شاهزادگان ، مانند دوک های بورگوندی ، اعضای دربار و نوکران خود را به منظور ارائه یک ظاهر واحد ، در رویدادهایی مانند جشن تک رنگ می پوشیدند. در طی قرن هفدهم ، زمانی که وضعیت اجتماعی یک شاهزاده بیشتر و بیشتر به ظاهر پر زرق و برق دربار و خادمانش بستگی داشت ، فضای مناسب برای شروع محبوبیت لباس های یکدست فراهم تر شد. این لیوریهای اولیه با لباس های نظامی که در همان زمان توسعه می یافتند و در ابتدا به آنها لیور (همچنین در فرانسه ، livrée ؛ در آلمان ، liberey یا montur) نیز گفته می شد مطابقت داشت.

از این تاریخچه لباس روسیه در موزه V7A میتوان فهمید که ، لیوریها در طول قرن 18 ، 19 و اوایل قرن 20 محبوب بودند.لیوری لباس کار غالب برای مدت طولانی بود ، زیرا اکثر کارگران لباس هایی استفاده می کردند که بیشتر از اینکه زیبا باشد کاربردی بودند. بنابراین مشاغل غیر دولتی از چه زمانی لباس فرم قابل شناسایی خود را بدست آوردند؟

یکی از عوامل افزایش لباس کار مدرن رشد برخی از صنایع کوچک بود که در آن کارگران لباس فرم داشته اند.

لباس سنتی آشپز ، کلاه سفید بلند ، اولین بار در دهه 1900 پوشیده شد ، اما از آنجا که تعداد آشپزهای حرفه ای کمتر بود ، تعداد افراد کمتری از آن استفاده می کردند. هرچه صنعت رستوران بزرگتر شد ، پوشیدن لباس سرآشپز نیز افزایش یافت.

آنچه که ما به عنوان یک لباس کار کلیشه ای تصور کرده ایم – رنگهای تجاری ، آرم ، برچسب نام ، احتمالاً یک کلاه کوچک – با ظهور صنایع جدید مانند خرده فروشی و گردشگری به وجود آمد. برای مثال هواپیمایی بریتیش ایرویز لباس کارکنان خود را تا حدی از محافظان قطار و بخشی از آن از لباس رسمی نیروی هوایی الگو گرفت. آژانس مسافرتی توماس کوک رویکردی را دنبال کرد که نوعی لباس اداری معمولی از دهه 1970 بود اما با هماهنگی رنگ ، منجر به این نمونه های زیبا شد.

تقریباً در همین زمان ، سینماهای زنجیره ای در سراسر کشور شروع به کار کردند و این باعث شد که کارمندان برای ایجاد وفاداری در مشتریان به برند ، از لباس فرم مارک دار استفاده کنند. همچنین آنها را تشویق کردند که انتظار جلوه ای بزرگ را از آنها داشته باشند که بی شباهت به اهداف نشان های صنفی در بازارهای قرون وسطایی نبود.

در حال حاضر ، لباس های فرم تجاری تقریباً در همه فروشگاه های زنجیره ای ، سینماها ، هتل ها ، آژانس مسافرتی و ادارات برجسته است و سبب بالا تر رفتن اعتبار آن مجموعه میشود .

استفاده از لباس فرم در ادارات و اکثر مشاغل خصوصی و دولتی در کشور ما و دیگر کشور های جهان رایج است و بدون شک یکی از دغدغه های مدیران مشاغل و کارکنان نیز می باشد.

هر شغل و اداره ای، لباس فرم مخصوص به خود را دارد و به شکلی طراحی شده است که نمی توان از این لباس ها در مشاغل دیگر یا مهمانی و … استفاده کرد؛ این لباس ها مخصوص کار طراحی و عرضه شده است و ویژگی هایی متناسب با نوع کار و محل کار شما دارد.

اولین لباس فرم اداری

اولین لباس فرم اداری مربوط به ارتش و نظامیان می باشد؛ اما با پیشرفت بشر، تکنولوژی و فناوری کم کم لباس فرم اداری به بقیه مشاغل راه پیدا کرد و غیر از ارتش در دیگر مشاغل دولتی و خصوصی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اما به طور کلی می توان گفت اولین افرادی که از لباس فرم اداری استفاده کردند ارتشی ها بودند و با آن لباس ها از پرستیژ خاصی برخوردار بودند.

لباس فرم اداری

مانتو فرم اداری و لباس فرم اداری چیست؟

مانتو فرم اداری و لباس فرم اداری فرق چندانی با هم ندارند و فقط زن هایی که در شرکت، کارخانه، سازمان یا ارگانی مشغول فعالیت هستند و مجبور به پوشیدن لباس اداری می باشند، اکثرا از مانتو استفاده می کنند که به آن مانتو فرم اداری می گویند.

مردان نیز برای کار در سازمان، ارگان یا نهاد باید لباس فرم اداری بپوشند و فرق مانتو فرم اداری و لباس فرم اداری هم همین می باشد؛ یعنی مانتو فرم اداری را زنان شاغل می پوشند و لباس فرم اداری را مردان شاغل بر تن می کنند.

مانتو فرم اداری یا لباس فرم اداری برای هر کارمند و کارگر اداره و … می تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس بالا و روحیه کاری دو چندان شود و آن ها به کار خود بسیار بیشتر از گذشته عشق بورزند.

فواید پوشیدن لباس فرم اداری

با توجه به اینکه پوشیدن لباس فرم اداری توسط صاحبان مشاغل و مدیران سازمان ها یا شرکت ها اجبار می شود، اما فقط خود شان نیستند که از این مسئله لذت می برند و یا سودی برای آن ها در پی خواهد داشت؛ کارمند و مشتری نیز از این کار لذت می برند و متوجه می شوند که از کار جدی و رسمی برخوردار هستند.

شاید با خودتان بگویید فایده پوشیدن لباس فرم اداری توسط کارمند و کارکنان برای کارفرما و مدیران سازمان ها چیست؟ باید در جواب این سوالتان به شما بگوییم که اجباری کردن پوشیدن لباس فرم اداری توسط مدیر برای کارمند باعث ایجاد بهره وری دو چندان کارمند نسبت به گذشته می شود و مهم ترین فایده آن نیز می باشد؛ اما فقط همین یک فایده را برای کارفرما ندارد و مزایای دیگری مانند تبلیغ برند شرکت یا سازمان و حتی تامین و تضمین ایمنی کارمندان را برای کارفرمایان در پی خواهد داشت.

اما استفاده از لباس فرم اداری بیشترین فایده و مزیت را برای خود کارمند و کارکنان یک سازمان یا اداره دارد؛ پوشیدن لباس فرم اداری توسط کارمندان باعث می شود آن ها حس برابری و یکسان بودن را با همکاران و دیگر کارکنان محل کارشان داشته باشند، باعث می شود ظاهری بسیار شیک، مرتب و یکدست داشته باشند، دیگر نگرانی برای خرید لباس محل کار و … نداشته باشند، از همه مهم تر باعث می شود در خرید لباس و هزینه کردن صرفه جویی کنند و همانطور که گفته شد برای کارمندان باعث ایجاد روحیه دو چندان نسبت به قبل باشد.

پس نتیجه می گیریم که استفاده از لباس فرم اداری بیشترین سود و فایده را برای خود کارمند دارد و هیچ شخصی غیر از آن نمی تواند از پوشیدن این لباس احساس رضایت و خوشحالی داشته باشد.

اما جالب است بدانید پوشیدن لباس فرم اداری توسط کارمند برای مشتریان هم فایده دارد و باعث جذب و ماندگاری مشتری می شود؛ وقتی که مشتری وارد سازمان یا فروشگاهی می شود که همه کارکنان یونیفرم های یکدست و زیبا بر تن دارند، باعث می شود به آن فروشگاه یا سازمان به چشم یک سازمان یا فروشگاه بسیار شیک و مدرن نگاه کند.

زمانی که مشتری به فروشگاه یا اداره و … می رود که کارکنان زیادی دارد، نمی داند کار خود را به چه کسی بگوید، همین لحظه است که می تواند از لباس فرم اداری برای تشخیص دادن کارمندی که مربوط به کارش است، استفاده کند و تشخیص بدهد.

اکثر مشتریان در مصاحبه ای با یکی از شرکت های تولیدی لباس فرم اداری گفته اند زمانی که با کارمند یونیفرم دار مواجه شویم و او پیشنهاداتی را به ما ارائه دهد، تاثیر آن یونیفرم بر حرفش زیاد خواهد بود و قطعا در تصمیم ما تاثیر گذار است.

جنس پارچه استفاده شده برای دوخت لباس فرم اداری

لباس فرم اداری

همانطور که اکثر شما می دانید، هر اداره، فروشگاه یا سازمانی برای کارمندان خود دو دست لباس فرم اداری تهیه می کند تا بتوانند در فصل های زمستان ( فصول سرد سال ) و فصل تابستان ( فصول گرم سال ) از آن ها استفاده کنند؛ طبیعی هم است که این کار را انجام دهند زیرا اگر یک دست لباس باشد و در همه فصول از آن استفاده کنند، باعث ایجاد گرما یا سرمای شدید برای کارمند می شود.

باید توجه داشت که یکی از لباس ها کمی گرم و دیگری کمی سرد باشد تا بتوانند عایقی در برابر سرما و گرما باشند تا کارمند در فصول سرد از یونیفرم گرم تر و در فصول گرم از یونیفرم خنک تر استفاده کند.

پس نمی توان گفت که عموما چه نوع پارچه ای استفاده می شود، زیرا از همه نوع پارچه می توان در دوخت لباس فرم اداری استفاده کرد؛ اما پیشنهاد ما استفاده از پارچه هایی است که الیاف طبیعی همراه با نخ دارند به این دلیل که این نوع پارچه ها به هیچ عنوان به راحتی چروک نمی شوند و گرما یا سرمای شدید نخواهند داشت.

نتیجه گیری نهایی

قطعا استفاده از لباس فرم اداری برای هر شرکت و فروشگاهی می تواند باعث جذب مشتری و حتی بیشتر شدن رضایت آن ها باشد و بدون شک هم کارفرما، هم کارمند و هم مشتری از استفاده لباس فرم اداری راضی خواهند بود.

شما در کنار این ها می توانید برند شرکت و … خود را بر روی این لباس ها بزنید تا به نوعی کار تبلیغاتی نیز کرده باشید.