لباس فرم ارتش

طرح پارچه و سبک دوخت لباس فرم ارتش

طرح پارچه و سبک دوخت لباس فرم نه تنها برای ارتش، بلکه برای دیگر نیرو های نظامی در سراسر دنیا حائز اهمیت فراوانی است و می توان گفت مهم ترین مسئله برای لباس های نظامی همین طرح پارچه و سبک دوختن آن است.

به دلیل اینکه استتار یکی از مهم ترین تاکتیک ها و مسائل نظامی می باشد، انتخاب طرح پارچه ای که قرار است لباس فرم ارتش یا هر لباس فرم نظامی شود، بسیار مهم و حساس است.

برای مثال در منطقه هایی که خشک و کویری است باید طرح پارچه به رنگ خاکی و کویر باشد تا مشکلی برای استتار در زمان حمله دشمن به وجود نیاید و بتوانند به راحتی استتار کنند و از دید دشمن پنهان بمانند.

در مناطقی که سر سبز است و درخت و جنگل وجود دارد، معمولا لباس های نظامی و ارتشی به رنگ های سبز و چمنی طراحی می شود و پارچه های سبز که به رنگ چمن هستند برای این کار انتخاب می شوند و انصافا هم دیدن افرادی که لباس سبز و چمنی دارند، در منطقه ای سر سبز و جنگلی کار دشواری است.

در منطقه های کوهستانی نیز از پارچه هایی که بیشتر رنگ های شان نزدیک به رنگ سنگ های آن منطقه باشد استفاده می کنند و لباس هایی تقریبا هم رنگ سنگ و صخره های کوهستان دوخته و تحویل داده می شود.

اما اصلی ترین رنگ پارچه و طرح لباس مربوط به مناطق برفی و سفید پوش است که می توان گفت باید وسواس بسیار زیادی برای رنگ و طرح دوخت این پارچه و لباس به خرج داد تا کوچک ترین مشکلی در آن نباشد. اگر کوچک ترین طرح یا رنگی غیر از سفید و رنگ های متمایل به سفید در رنگ و طرح پارچه باشد، می تواند باعث ضعف در استتار شود و دشمن به راحتی با کوچک ترین دقت بتواند شخصی که استتار کرده است را ببیند.

لباس فرم ارتش

در مناطق دریایی نیز که استتار به سختی انجام می شود، از رنگ های متفاوت آبی و سفید استفاده می شود و نمی توان گفت نیاز به دقت و وسواس زیاد برای انتخاب طرح و رنگ دارد.

اما یکی از مسائل مهم در استتار و نوع لباس، چگونه دوخته شدن لباس می باشد؛ باید دوزنده لباس آن قدر حرفه ای باشد که بتواند لباس را به شکلی بدوزد و طراحی کند که کمترین اذیتی برای فرد استتار کننده نداشته باشد.

به دلیل اینکه کوچک ترین حرکتی که فرد استتار کننده بکند باعث می شود که دشمن بتواند آن را ببیند؛ به همین دلیل است که باید حتما طراحی لباس به شکلی باشد که فرد استتار کننده احساس گرما، سرما، خارش و حتی سوزش نکند تا مجبور به تکان خوردن نباشد و بتواند در جایی مانند سطح زمین، کمین کند.

رنگ سبز لباس ارتش و شبیه بودن آن به لباس ارتش آمریکا

تیپ 65 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران لباس هایی بسیار شبیه به لباس های ارتش آمریکا دارند و لباس هایی که رنگ سبز لجنی دارند را بر تن می کنند. نشان هایی که روی شانه و سینه آن ها وجود دارد، شباهت های بسیار زیادی به نشان های نیرو های ارتش آمریکا دارد.

آن ها کلاه های خود را به صورت کج می گذارند و این مدل کلاه گذاشتن در میان نیرو های ارتش آمریکا نیز رواج داشته است. اما این نیرو های تیپ 65 به دلایل مختلف و البته خاصی کلاه های خود را به این شکل بر سر می کنند و برخی از صاحب نظران می گویند ربط هایی به ارتش آمریکا در دوره شاهنشاهی دارد که درست یا نادرست بودن این مسئله مشخص نیست.

برخی ها می گویند  ” آمریکا در دهه 1960 میلادی نیرو های ویژه ارتش خود را به ایران فرستاد تا آموزش هایی را به نیرو های ارتش ایران ( در زمان شاه ) بدهند؛ آن ها دو سال در ایران به آموزش دادن نیرو های ارتش ایران پرداختند و بعد از دوره دو ساله به کشور خودشان بازگشتند.

نیرو های ارتشی که آمریکا به ایران فرستاد کاملا به زبان فارسی مسلط بودند و شخصیت های بودن نیروی ویژه را داشتند؛ آن ها قبل از اینکه به کشور ما بیایند و آموزش هایی را برای بودن یک نیروی ویژه در یکی از ایالت های کشور شان دیده بودند و همچنین به صورت دوره های فشرده زبان فارسی را یاد گرفتند و سپس به ایران آمدند تا به نیرو های ارتش ایران آموزش بدهند. “

لباس فرم ارتش

از آن زمان بسیار گذشته است و اکنون تیپ 65 ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمند و توانا است و این تیپ قادر است ساختمان های مناطق اطراف تهران را به صورت کامل در کمتر از 2 ساعت محاصره کند که بسیار قابل تحسین است. لازم به ذکر است که نجات گروگان و مقابله با نیرو های تروریستی و شورشی، بخشی از کار این تیپ قدرتمند می باشد.

لباس های عجیب ارتش بعضی از کشور ها

نکته جالب در لباس فرم ارتش های برخی از کشور ها، عجیب بودن طراحی لباس آن ها می باشد؛ برای مثال در کشور تایوان لباس های زرشکی رنگ با ماسک های سیاه تقریبا ترسناکی در رژه ها و جنگ ها حاضر می شوند.

ارتش پرو که یکی از کشور های قاره آمریکا می باشد، لباس های سبز تقریبا کم رنگی می پوشند و ماسک های فوق العاده عجیبی بر صورت خود می زنند که موجب خنده و یا حتی وحشت در بین مردم برخی از کشور ها می شود.

نیروی های دانمارکی عجیب ترین لباس ها را در بین ارتش کشور های دنیا دارند؛ تمام بدن آن ها پوشیده از لباس است و کلاه های سیاهی بر سر می گذارند و رنگ لباس های آن ها با توجه به منطقه ای که در آن هستند می باشد؛ آن ها در برخی مواقع بر روی سر خود شال های توری می گذارند و صورت های خود را به رنگ سیاه در می آورند.

یکی از تیپ های ارتش کشور فرانسه لباس های متناسبی می پوشند اما صورت های خود را تقریبا به رنگ های سبز و سیاه در می آورند ( شبیه به پرچم کشور افغانستان ) و همین باعث تعجب برخی از کاربران فضای مجازی بعد از دیدن صورت های شان شده است.